Doradztwo zawodowe

  1. Celem ogólnym Doradztwa Zawodowego realizowanego w naszej szkole jest przygotowanie uczniów do wyboru kierunku dalszego kształcenia, a w przyszłości do sprawnego funkcjonowania na rynku pracy.
  2. Do najważniejszych celów realizowanych w ramach pracy z uczniami należą:
  • wdrażanie do samopoznania,
  • kształcenie umiejętności analizy swoich mocnych i słabych stron,
  • wyzwalanie wewnętrznego potencjału uczniów (intelektualnego, emocjonalnego, duchowego),
  • rozwijanie umiejętności pracy zespołowej,
  • przełamywanie barier emocjonalnych,
  • wyrabianie szacunku dla samego siebie,
  • planowanie własnego rozwoju,
  • konfrontacja samooceny z wymaganiami zawodu,
  • zdobycie umiejętności pozytywnej autoprezentacji,
  • zdobywanie umiejętności działań praktycznych.
  1. Na realizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego w naszej szkole składa się praca osoby pełniącej funkcje szkolnego doradcy zawodowego, praca nauczycieli, wychowawców, pracownika biblioteki, pedagoga szkolnego, którzy w ramach współpracy z osobą pełniącą funkcję szkolnego doradcy zawodowego realizują treści z zakresu doradztwa zawodowego.
  2. Funkcję koordynatora działań wobec uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim pełni nauczyciel doradztwa zawodowego – mgr Małgorzata Puczyńska. W przypadku działań wobec uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym - psycholog szkolny – mgr Ewa Zegarowicz, która pełni funkcję osoby odpowiedzialnej za realizację doradztwa zawodowego w szkole.
  3. Do Szkoły Podstawowej nr 17 Specjalnej uczęszczają zarówno uczniowie realizujący podstawę programową kształcenia ogólnego (uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim), jak i uczniowie realizujący podstawę programową dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego przewiduje zajęcia z doradztwa zawodowego w obu grupach. Działania doradcze są realizowane w ramach :
  • zajęć z doradztwa zawodowego wynikającego z ramowego planu nauczania,
  • lekcji wychowawczych,
  • lekcji przedmiotowych,
  • zastępstw na lekcjach przedmiotowych,
  • zajęć warsztatowych pozalekcyjnych,
  • wycieczek
  • indywidualnych konsultacji prowadzonych przez doradcę zawodowego, we środy w godz. 9.00-9.45 po uprzednim umówieniu terminu.

6. Zgodnie z treścią rozporządzenia MEN z dn. 8 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla szkół publicznych, szkoły podstawowe realizują zajęcia z doradztwa zawodowego w wymiarze minimum 10 godzin w klasie VII i 10 godzin w klasie VIII. Program ten jest adresowany do uczniów  kl. VII i VIII Szkoły Podstawowej nr 17 Specjalnej w Białymstoku z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. To cykl 10 zajęć lekcyjnych, podczas których realizowane są treści programowe ujęte w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 roku w sprawie doradztwa zawodowego. Celem doradztwa zawodowego w klasie VII i VIII jest wspieranie uczniów w procesie przygotowania ich do świadomego wyboru do kolejnego etapu kształcenia i zawodu z uwzględnieniem ich zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych oraz informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy.

Zakres kształcenia obejmuje:

  • zdolności i mocne strony osobowości
  • zainteresowania i predyspozycje zawodowe
  • przedsiębiorczość w planowaniu kariery zawodowej
  • system edukacji w Polsce
  • poznawanie świata zawodów
  • planowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej
  • podejmowanie decyzji.
  1. Treści kształcenia realizowane są w ramach dziesięciu tematów. Jeden temat zajęć obejmuje jedną jednostkę lekcyjną, tj. 45 minut. W roku szkolnym 2022/2023 zajęcia odbywają się jeden raz w tygodniu, we środy w godz. 8.00-8.45. Są one realizowane przez doradcę zawodowego – Panią mgr Beatę Pogorzelską.

           

 

Opracowanie: mgr Ewa Zegarowicz

Szkoła Podstawowa nr 17
15-773 Białystok
ul. Rzemieślnicza 12/3

tel. 85 653 07 84
sp17@um.bialystok.pl

Powrót na początek strony