Doradztwo zawodowe
- Celem ogólnym Doradztwa Zawodowego realizowanego w naszej szkole jest przygotowanie uczniów do wyboru kierunku dalszego kształcenia, a w przyszłości do sprawnego funkcjonowania na rynku pracy.
- Do najważniejszych celów realizowanych w ramach pracy z uczniami należą:
- wdrażanie do samopoznania,
- kształcenie umiejętności analizy swoich mocnych i słabych stron,
- wyzwalanie wewnętrznego potencjału uczniów (intelektualnego, emocjonalnego, duchowego),
- rozwijanie umiejętności pracy zespołowej,
- przełamywanie barier emocjonalnych,
- wyrabianie szacunku dla samego siebie,
- planowanie własnego rozwoju,
- konfrontacja samooceny z wymaganiami zawodu,
- zdobycie umiejętności pozytywnej autoprezentacji,
- zdobywanie umiejętności działań praktycznych.
- Na realizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego w naszej szkole składa się praca osoby pełniącej funkcje szkolnego doradcy zawodowego, praca nauczycieli, wychowawców, pracownika biblioteki, pedagoga szkolnego, którzy w ramach współpracy z osobą pełniącą funkcję szkolnego doradcy zawodowego realizują treści z zakresu doradztwa zawodowego.
- Funkcję koordynatora działań wobec uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim pełni nauczyciel doradztwa zawodowego – mgr Małgorzata Puczyńska. W przypadku działań wobec uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym - psycholog szkolny – mgr Ewa Zegarowicz, która pełni funkcję osoby odpowiedzialnej za realizację doradztwa zawodowego w szkole.
- Do Szkoły Podstawowej nr 17 Specjalnej uczęszczają zarówno uczniowie realizujący podstawę programową kształcenia ogólnego (uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim), jak i uczniowie realizujący podstawę programową dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego przewiduje zajęcia z doradztwa zawodowego w obu grupach. Działania doradcze są realizowane w ramach :
- zajęć z doradztwa zawodowego wynikającego z ramowego planu nauczania,
- lekcji wychowawczych,
- lekcji przedmiotowych,
- zastępstw na lekcjach przedmiotowych,
- zajęć warsztatowych pozalekcyjnych,
- wycieczek
- indywidualnych konsultacji prowadzonych przez doradcę zawodowego, we środy w godz. 9.00-9.45 po uprzednim umówieniu terminu.
6. Zgodnie z treścią rozporządzenia MEN z dn. 8 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla szkół publicznych, szkoły podstawowe realizują zajęcia z doradztwa zawodowego w wymiarze minimum 10 godzin w klasie VII i 10 godzin w klasie VIII. Program ten jest adresowany do uczniów kl. VII i VIII Szkoły Podstawowej nr 17 Specjalnej w Białymstoku z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. To cykl 10 zajęć lekcyjnych, podczas których realizowane są treści programowe ujęte w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 roku w sprawie doradztwa zawodowego. Celem doradztwa zawodowego w klasie VII i VIII jest wspieranie uczniów w procesie przygotowania ich do świadomego wyboru do kolejnego etapu kształcenia i zawodu z uwzględnieniem ich zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych oraz informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy.
Zakres kształcenia obejmuje:
- zdolności i mocne strony osobowości
- zainteresowania i predyspozycje zawodowe
- przedsiębiorczość w planowaniu kariery zawodowej
- system edukacji w Polsce
- poznawanie świata zawodów
- planowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej
- podejmowanie decyzji.
- Treści kształcenia realizowane są w ramach dziesięciu tematów. Jeden temat zajęć obejmuje jedną jednostkę lekcyjną, tj. 45 minut. W roku szkolnym 2022/2023 zajęcia odbywają się jeden raz w tygodniu, we środy w godz. 8.00-8.45. Są one realizowane przez doradcę zawodowego – Panią mgr Beatę Pogorzelską.
Opracowanie: mgr Ewa Zegarowicz