Logopeda
PROGRAM ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH
Istotą terapii logopedycznej jest szeroko rozumiane wychowanie językowe, do którego zaliczamy:
- opanowanie poprawnych nawyków językowych
- kształcenie kompetencji społecznych
- rozwijanie komunikacji w stopniu umożliwiającym radzenie sobie w życiu
- rozbudzenie w dziecku radości mówienia, chęci operowania słowem/gestem.
I CEL GŁÓWNY
Głównym celem zajęć jest usuwanie istniejących zaburzeń mowy oraz kształtowanie rozwoju mowy w taki sposób, by dziecko potrafiło prawidłowo porozumiewać się z otoczeniem.
II CELE SZCZEGÓŁOWE – UCZNIOWIE MÓWIĄCY
- Wyrobienie i utrwalenie właściwego toru oddechowego.
- Usprawnianie motoryki narządów mowy.
- Rozwijanie i doskonalenie artykulacji.
- Kształcenie i rozwijanie wrażliwości słuchowej.
- Ustalenie nieprawidłowo realizowanych głosek oraz ich korekcja.
- Ćwiczenie funkcji zaangażowanych w procesie czytania i pisania dostosowane do potrzeb terapii logopedycznej.
- Wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego.
- Wdrażanie uczniów do twórczej aktywności słownej.
- Praca nad odpowiednią dykcją i intonacją.
III CELE SZCZEGÓŁÓWE – UCZNIOWIE NIEMÓWIĄCY
- Nawiązanie i utrzymywanie kontaktu wzrokowego.
- Budowanie wspólnego pola uwagi.
- Ćwiczenie naśladownictwa.
- Wzbogacanie zasobu słownictwa biernego.
- Rozwijanie uwagi słuchowej.
- Wyrabianie umiejętności komunikowania własnych potrzeb.
- Wyrabianie umiejętności komunikowania się z otoczeniem.
- Wprowadzanie alternatywnych lub wspomagających metod komunikacji.
ZESPÓŁ LOGOPEDÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 17 W BIAŁYMSTOKU:
Niegowska-Dunaj Beata, Gałan Dorota Ewa, Dworzańczyk Joanna, Olędzka Agnieszka, Kulesza Monika, Rakoczy Beata.